Farabi - İdeal Devlet
Farabi Hakkında
Farabi 870-950 yılları arasında yaşamış bir Türk-İslam
filozofudur. O, klasik Yunan felsefesi, özellikle Yunan siyaset
felsefesi ile İslam'ı birbiriyle uzlaştırmaya çalışmış olan
ilk filozoftur. Farabi, iki özelliği ile, yani genel olarak Antik
Yunan felsefesi, özel olarak Platoncu-Aristotclesçi siyaset
felsefesini İslam'la bağdaştırmak, uzlaştırmak çabası ve bu
amaçla kurduğu sistemi ile İslam düşüncesini ve kendisinden
sonra gelen diğer filozofları derinden etkilemiştir.
Mahdi'nin haklı olarak belirttiği gibi, genel olarak klasik
siyaset felsefesi, özel olarak Platon tarafından Yasalar' da
ele alınan "ideal devlet", ideal toplum öğretisiyle İslam'ın
birçok temel görüşü arasında çarpıcı benzerlikler mevcuttur:
Her ikisi de Tanrı'yı nihai yasa koyucu neden olarak ele almakla
başlar ve gerek tanrısal, gerekse tabii olan hakkında
sahip olunması gereken doğru görüşleri iyi bir siyaset sistemi
veya rejiminin inşası için zorunlu unsurlar olarak kabul
ederler. Yine her ikisi de din ve/veya devlet kurucusunun ve
yasa koyucunun toplum ve devletin organizasyonu ve devamı
için merkezi bir önemi haiz olduğunu düşünürler. Yine
her ikisi de, içinde yaşanılan dünyanın dışında ve üstünde
bir diğer dünya (idealar dünyası veya gelecekteki hayat) olduğuna
inanırlar;1 ahlak ve estetiklerini esas olarak bu diğer
dünya, üst dünya, mutluluk ve kurtuluş dünyasının istek ve
taleplerini karşılayabilecek bir tarzda düzenlemek isterler.
Farabi Hakkında
Farabi 870-950 yılları arasında yaşamış bir Türk-İslam
filozofudur. O, klasik Yunan felsefesi, özellikle Yunan siyaset
felsefesi ile İslam'ı birbiriyle uzlaştırmaya çalışmış olan
ilk filozoftur. Farabi, iki özelliği ile, yani genel olarak Antik
Yunan felsefesi, özel olarak Platoncu-Aristotclesçi siyaset
felsefesini İslam'la bağdaştırmak, uzlaştırmak çabası ve bu
amaçla kurduğu sistemi ile İslam düşüncesini ve kendisinden
sonra gelen diğer filozofları derinden etkilemiştir.
Mahdi'nin haklı olarak belirttiği gibi, genel olarak klasik
siyaset felsefesi, özel olarak Platon tarafından Yasalar' da
ele alınan "ideal devlet", ideal toplum öğretisiyle İslam'ın
birçok temel görüşü arasında çarpıcı benzerlikler mevcuttur:
Her ikisi de Tanrı'yı nihai yasa koyucu neden olarak ele almakla
başlar ve gerek tanrısal, gerekse tabii olan hakkında
sahip olunması gereken doğru görüşleri iyi bir siyaset sistemi
veya rejiminin inşası için zorunlu unsurlar olarak kabul
ederler. Yine her ikisi de din ve/veya devlet kurucusunun ve
yasa koyucunun toplum ve devletin organizasyonu ve devamı
için merkezi bir önemi haiz olduğunu düşünürler. Yine
her ikisi de, içinde yaşanılan dünyanın dışında ve üstünde
bir diğer dünya (idealar dünyası veya gelecekteki hayat) olduğuna
inanırlar;1 ahlak ve estetiklerini esas olarak bu diğer
dünya, üst dünya, mutluluk ve kurtuluş dünyasının istek ve
taleplerini karşılayabilecek bir tarzda düzenlemek isterler.